Anton Corbijn

OPDRACHT 1: ANTON CORBIJN

1. Waarom denk je dat zijn foto’s opvallen tussen andere foto’s van popartiesten?

Anton Corbijn heeft een eigen manier van fotograferen die heel herkenbaar is. Zijn foto’s hebben veel contrast en zijn meestal in duotoon (bijvoorbeeld in blauw- of bruintinten) of zwart/wit.

2. Zie je verschillen tussen de meeste foto’s die je bijvoorbeeld in agenda’s of popbladen

ziet staan en deze foto’s? Wat zijn volgens jou deze verschillen?

Die foto's lijken allemaal zo gemaakt die in agenda's en popbladen komen. De kleding die ze dragen is ook heel andersin de bladen van tegenwoordig. De kleuren in de bladen van tegenwoordig zijn ook allemaal heel vel en vergeleken met de foto's van Anton Corbijn is dat een groot verschil.

3. Welke sfeer hoort bij welke muzikant? Breekbaar, verdoofd, Opdringerig, Weermoedig,

Speels, humoristisch, Serieus, Uitdagend?

David Bowie: Speels/serieus

Elvis Costello: Verdoofd

U2: Serieus

Miles Davis: Speels

4. Welke foto vind je de meeste emoties oproepen. Waarom?

Die van Miles David, je kan heel veel emotie in z'n blik zien en door de manier van fotografie van Anton verstrekt dat het nog ook.

5. De foto van U2 is bedoelt als cover voor de album Joshua Tree. Beschrijf de poses van de bandleden.

Ze kijken alle vier in de camera, allemaal met de zelfde blik. De foto heeft een redelijk grote FOV (field of view).

6. Kun je uit de foto opmaken dat Bono de zanger is?

Ja, hij is de enige die een wit shirt aan heeft en de andere een andere kleur.

7. Wat beelden de bandleden van REM uit?

Blij maar, ook serieus.

8. Zie je dat ook als je deze foto vergelijkt met de foto van U2?

Eigenlijk stralen ze een beetje hetzelfde uit, blij en maar ook serieus.

9. Welke foto springt voor jou het meest uit. Waarom?

Tricky, Los Angeles, 2002

Deze vinde ik zelf het mooist en het meest uitstralen. door de donkere man en licht gekleurde vlinder, dat contrast is erg mooi.

 

OPDRACHT 2: EXACTITUDES

Ellie Uyttenbroek en Ari Versluis: zet een styliste en een fotograaf bij elkaar en er ontstaat iets bijzonders. Beiden zijn geïntrigeerd door 'dresscodes' (en dus identiteit) van diverse sociale groepen (culturen) en hebben dit de afgelopen 8 jaar via fotografie vastgelegd. De serie foto's, genaamd Exactitudes, laten een tegenstelling zien van 'exact & attitude'. De link geeft vast een voorproefje: kies een willekeurig vakje & laat je verrassen - wat te denken van sleeves, bouncers, ghoullies, gabberbitches & gameboys?

Ga naar de site www.exactitudes.com

1. Wat zou de reden zijn voor de fotograaf om deze series te maken?

Om te laten zien dat veel mensen de zelfde style hebben maar, toch niet allemaal het zelfde zijn.

De geportretteerden zijn aangekleed door een styliste en moeten een pose aannemen die de fotograaf hen opgelegd.

2. Vind je dit dan nog wel portretfotografie? Vind je het nog wel het doel nastreven?

Nou niet echt nee, ik vind het dan te gemaakt dus gewoon te nep en geen potretfoto.

3. Zouden de foto´s net zo sterk zijn als ze niet in serie van twaalf stuks gepresenteerd zouden worden? Verklaar jouw antwoord.

Nee veel minder want je kan nu al de foto's met elkaar vergelijken want het juist zo apart en leuk maakt.

4. Welke serie spreekt jou het meest aan? Waarom?

 Ik vind geen een er echt uit springen maar ik vind ze allemaal wel erg apart wat ook door de 12 foto's komt.

 

OPDRACHT 3: TEUN HOCKS

Ga naar http://www.artnet.com en type Teun Hocks in. Bekijk alle 25 foto´s die op deze site staan.                                                                     Kies een foto uit die jou het meest aanspreekt.

1. Wat zie je op deze foto?

Teun Hocks, Zonder titel 2000

ik vind deze foto erg gewoon leuk uitzien en ook mooi. Hij geeft zich een soort van op door de witte vlag die hij in de lucht zwaait.

2.Wat zijn de belangrijkste elementen van deze foto. Kies drie beeldende middelen uit onderstaande lijst uit en zet ze in volgorde van belangrijkheid. Licht, model, pose, attributen, sfeer, decor, kleur, compositie?

Licht, pose, decor

3.Zie je overeenkomsten met de foto´s van Hocks? Noem er drie.

- Zelfde kleuren

- Zelfde licht effect

- allebei surrealistisch

4.Zou je de foto´s van Hocks surrealistisch kunnen noemen?

Ja, ze lijken echt maar toch ook niet.

5.Hoe heeft Hocks deze foto´s gemaakt denk je? Beschrijf van begin tot eind.

De foto bewerkt in een photoshop programma.

 

OPDRACHT 4: MARGI GEERLINKS Ga naar de website http://www.torchgallery.com/margi-geerlinks.html en bekijk de foto’s van Margi Geerlinks

1. Wat is je eerste indruk van de foto´s?

Allemaal naakte mensen. En ook kinderen.

2. Wat zou de fotografe met deze foto´s willen uitdrukken?

Niet echt vrolijke gedachtes krijg ik er van als ik er naar kijk. Dat mensen blij moeten zijn met hoe ze eruit zien denk ik.

3. Vind je dat de fotografe daarin is geslaagd?

Ja best wel. De foto komen bij mij wel goed door.

Een aantal foto´s van Margi Geerlinks stond afgedrukt in het NS blad RAILS en werd als schokkend ervaren. De RAILS bladen werden uit de treinen gehaald. Via de link: http://www.lennyoosterwijk.nl kun je via de zoekfunctie de Rails van april 2001 vinden (via de r van Rails, en dan de paar laatste pagina’s).

4. Kun je argumenten bedenken voor de tegenstanders van deze foto´s?

Ja, sommige mensen vinden te foto's te heftig door de naaktheid van de mensen en kinderen. Veel geloven vinden dit soort foto's schandalig

5. Welk argument zou je als fotografe kunnen bedenken om deze foto´s te verdedigen?

Je kan ook gewoon je ogen dicht doen als je dit soort kunst niet wilt zien.

6. Welke technieken zou Geerlinks hebben gebruikt voor deze foto´s?

Een soort Photoshop programma en dingen erin edit-ten van een eerder of later genomen foto.

 

OPDRACHT 5: RINEKE DIJKSTRA De foto´s van Rineke Dijkstra worden gepubliceerd in tijdschriften en tentoongesteld op exposities. Midden in het beeldvlak staan haar fotomodellen en ze kijken recht in de lens. Schuchter, vol verwachting of stoer. Rineke Dijkstra laat mensen die voor haar camera willen poseren bij voorkeur zelf hun houding bepalen. Genadeloos legt Dijkstra hun ziel dan keer op keer vast.

'Ik probeer te bereiken dat je als kijker in de huid van iemand anders kunt kruipen. Ik zoek altijd onderwerpen die iets universeels hebben, bepaalde ervaringen die iedereen wel kent. Maar op een bepaald moment van fotograferen of filmen moet je juist weer specifiek zijn, kijken naar wat mensen van elkaar onderscheidt. En dat zijn vaak kleine details, een houding, een gebaar of een oogopslag ' Ga naar de website http://www.mariangoodman.com/artists/rineke-dijkstra en bekijk het werk van Dijkstra.

1. Maakt Rineke Dijkstra gebruik van een styliste denk je? Kun je dat aan de foto´s zien?

Nee ik denk het niet omdat ze wilt kijken naar wat mensen van elkaar onderscheidt. Dus met een styliste maak je het model al gelijk een ander persoon dat dat hij of zij eigenlijk is.

 Rineke Dijkstra staat bekend als een fotografe die de kwetsbaarheid van de mens zichtbaar maakt.

2. Ben je het met deze algemene mening eens? Verklaar jouw antwoord d.m.v haar foto’s.

Ja, ze legt vast hoe iemand echt is zoals dat meisje met het boek die niet echt er blij uit ziet dus de foto laat echt zien dat het meisje niet echt blij is of teleurgesteld.

3. Met welke beeldende middelen (materiaal, compositie, attributen, techniek, kleurgebruik, decor enz.) probeert ze de kwetsbaarheid beeldend te vertalen? 

Compositie, decor en attributen.

 

OPDRACHT 6: ERWIN OLAF Ga naar www.erwinolaf.com en klik op commerce.

Zoek tussen de portraits de vier foto’s van koningin Maxima op.

1. Vind je dit typische staatsieportretten*? Waarom wel/waarom niet?

Ja best wel. Je ziet goed dat Maxima veel macht heeft aan haar kleding, decor en attributen om haar heen

2. Wat valt je op aan kleurgebruik en lichtval?

Bij 3 van de 4 foto's is waarschijnlijk  gewoon natuurlijklichtinval gebruik maar bij de eerste foto van haar gezicht niet.

3. Welke associaties heb je bij de verschillende foto’s? Omcirkel minimaal twee woorden: Trots, Weemoedig, Intiem, Kwetsbaar, Statig, Speels, Vrouwelijk.

Trots, Weemoedig, Statig en Vrouwelijk

4. Zouden deze foto’s in het zwart/wit dezelfde kracht hebben? Waarom wel/niet?

Nee niet echt. Het licht inval en de warme kleuren maken de foto juist heel mooi en krachtig

 

Je zou kunnen zeggen dat de inbreng van de fotograaf zo dominant is dat er weinig sprake is van een echt staatsieportret.

5. Ben je het hiermee eens of niet? Waarom?

Nee ik vind het nog steeds een Staatsieportret. Ik vind de inbreng van de fotograaf de foto juist veel mooier maken.

 

Bekijk onderstaande foto van Golden Earring zanger Barry Hay. Deze foto is gemaakt voor een landelijke campagne.

6. Kun jij bedenken wat voor een campagne dit zou kunnen zijn?

? ik zie geen foto ?

 

OPDRACHT 7: ALGEMENE VRAGEN:

1. Noem bij elk van onderstaande fotografen drie woorden die je bij ze vindt passen:

Anton Corbijn: Donker, Ruw en Puur

Ellie Uyttenboek: Grappig, Serieus en Vele

Teun Hocks: Onmogelijk, Grappig en Origineel

Margi Geerlinks: Grote boodschap, Raar en geen Schaamte

Rineke Dijkstra: Saai, Normaal en Puur

Erwin Olaf: Schitterend, Omgeving en Licht

 

2. Welke manier van fotograferen spreekt jou het meest aan? Waarom?

Die van Anton Corbijn. Ik vind de foto's zelf heel puur door het zwart-wit effect 

3. Welke achtergronden, decors en attributen spreken jou het meest aan?

Die van Ellie Uyttenboek, als je kleren meetelt dan.

 

4. Ik hou van zwart/wit, sepia of kleuren foto´s. Omcirkel welke jou het meest aanspreken.

Zwart/wit foto's, zoals die van Anton Corbijn met zijn ruwe, pure foto's.

 

5. De mooiste foto die ik heb gezien is...

 De foto van Zoriah Miller waarbij ze mensen heeft gefotografeerd die in de oorlog zijn aangevallen door Acidbommen.

De reden dat deze mij aanspreekt is ...........

 Omdat het zooo puur en echt is en ook laat zien wat de schade is van de oorlogen deze dagen.

 

6. Mijn portret zou ik door de volgende fotograaf laten maken ................

Anton Corbijn

 

 Doe-opdracht:

Ik kon jammer genoeg geen foto meer vinden waarbij mijn moeder er ook nog opstond omdat m'n ouders niet meer bij elkaar zijn.                                     Op deze 2 foto's was ik hier samen met m'n vader en zus naar de Zwarte Cross 2 jaar geleden. De Zwarte Cross is het 2de grootste festival van heel Europa. Er waren dat jaar toen wij ook gingen zo'n 190.000 bezoekers in 3 dagen. Wij verbleven ook op de camping genaamd Grasnapolsky. Het was een luxere versie van een camping. Het leuke was ook dat in die 3 dagen m'n zus ook nog eens jarig was en 18 werd, wat het natuurlijk nog leuker maakte.